Hvordan behandle din vannscooter

En vannscooter er en formel-1 bil på vannet som krever mye tilsyn og vedlikehold for at mekanikken ikke skal gå istykker. Her lister vi opp noen enkle steg du som eier kan og bør følge.

Generelt

En vannscooter bør aldri ligge på vannet over natten. Dette av flere grunner. En liten lekkasje som man ikke merker under kjøring/tungt regnvær kan være nok til at scooteren faktisk går ned ila få timer. Vi har sett flere tilfeller av dette, hvilket har kostet dyrt. Spesielt saltvann er drepen for disse maskinene.

Blir scooteren liggendes på vannet vil det for det første gro på skrog og i vannjet, dette ser både stygt ut og vil redusere ytelsene til scootern. For det andre er saltvann ekstremt korrosivt, og vil tære på alle metalliske deler. Motorrom/vannjet blir seendes forferdelig ut -og bolter setter seg bom fast. Man får heller ikke spylt igjennom eksossytem, hvilket er sjøvannskjølt - noe som er kritisk ved bruk i saltvann. Det blir alltid liggendes igjen litt vannrester i eksossystemet, herfra er det kort vei direkte inn i motor. På venstre side ser du hvordan dette  blir seendes ut om man er sløv med dette.

En EZdock på båtplass er derfor en god investering. Sjekk her for alternativer. Evt. er man rett og slett nødt til å ta seg bryet med å ta den opp på henger for hver gang.

Følg stegen under for å unngå dette


Personlig vedlikehold ved hverdagslig bruk

Ta alltid scooter opp av vannet om den , enten på dock eller henger.

Jeg venter alltid til motor har kjølt seg ned før jeg vasker motor/motorrom. Dette for å unngå raske/store temperaturendringer som kan skade motor/diverse.

Dynk hele scooteren i Salt-X løsning. Motorrom, vannjet, hele scooter innvendig og utvendig. Dette gjøres enkelt med en Salt-X mikser man kobler på hageslangen. Denne får du tak i her. La løsningen virke noen minutter og spyl av med høytrykkspyler, i motorrom også - masse! Åpne dreneringspluggene og løft nesa på scootern om den står på henger for å drenere ut vannet, om den ligger på dock blir dette vanskelig - og jeg anbefaler å enten installere en lensepumpe, eller bruke en manuell pumpe til å få ut vannet. Ved bruk av salt-x trenger man ikke beskytte motor med antikorrosiv spray/silikonspray ol.

Nå skal eksossystem spyles gjennom med ferskvann, dette gjøres etter motorvask slik at varmen nå hjelper til å tørke opp motor.
Koble hageslangen på gardenapluggen bak på scooteren. Viktig! Alltid start motor før vannet skrus på. Ellers kan man risikere at vann trenger inn i motor. Sjekk at det strømmer vann ut av jetpumpen og la scooteren gå i ca 1 minutt. Koble av vann og rus motor opp til 5000 rpm et par-tre ganger for å blåse ut så mye vann av eksossytemet som mulig før du raskt skrur av motor.

La setet og alle luker stå på gløtt slik at alle fuktighet/vann kan fordampe. Vi ser ofte motorrom som er fulle av mugg - det er ingen hyggelig opplevelse.



Før og under bruk!

Motorer på lik linje med kroppen - må alltid varmes opp før belastning. På modeller med temperaturmåler skal motor gå på tomgang til den bikker 70 grader før du i det hele tatt rører gassen. Ellers er 5-10 min på tomgang ok. Grisekjøring på kald motor er fy. 80-90 grader er normal driftstemperatur.

Ved hopping i bølger er det viktig å slippe gassen når scooteren mister tak i vannet. Kompressoren er giret direkte på motor med en stor girutveksling. Ved full gass og 8000 rpm på motor, vil kompressor ha et turtall på nærmere 50 000 rpm. Det er nesten 1000 omdreininger per sekund. Mye krefter er involvert, og når man holder gass inne vil motor over-ruses og når den får tak i vannet igjen vil rpm droppe kraftig. Gjentatte ganger med slik kjøring kan føre til kompressorhavari.